Har du lyst til å utfordre deg selv, som for eksempel å lage ditt eget trykk? Med trykketeknikkene jeg skriver om på denne siden, kan du faktisk gjøre det hjemme på en trygg måte. Ta en titt på video demostrasjonen til høyre, det er bare en ide du kan velge å starte med.
Siden skal fylles opp med informasjon om Dyptrykk, Photogravyr, Kollografi, Tresniutt, Plantrykk, linosnitt og ulike etseløsninger, grunner , og aquatint som ikke er helsefarlig.
Samt informasjon og lenker om non-toxic trykking.
Tittel: To sammen
DuoTone – Et et annet utrykk.
Sort-og-white fotos trykt i duotone gir en fantastisk dybde og intensitet.
Disse ble laget denne uken, i nettopp Duo-teknikk. Det innebærer at det brukes 2 metallplater for å få frem bildet i 2 ulike farger, noe som gir bildet en annen karakter.
Bildene til venstre viser det ferdige trykket, og det andre bildet hvordan registreringen er gjort for å få de to paltene til å bli helt like gjennom trykkeprosessen. Trykkene kjøes i nettbutikken
Velkommen til Galleriet Vevang Aktiv 1 og 2 pinsedag.
Passer ikke disse dagene, er utstillingen åpen lø- og søndag de neste to helgene. Her kan du nyte flott natur, få innspirasjon og ta livet med ro i hyggelige omgivelse.
Det er så hyggelig å få stilt ut nonen av mine Fotogravyr bilder hos Bud Bakeri på torget i Elnesvågen, så tusen takk Bud Bakeri som gjør dette mulig. Ta gjerne turen innom for en titt, og det er også anledning til å kjøpe trykkene som er utstilt.
Svanen som har et opplag på 10 trykk har nå blitt solgt i 2 eksemplarer. Så hyggelig at jeg måte bare dele dette med de som føler med her på siden. Forøvrig er fortsatt et av trykkene utstilit på Bud Bakeri på Torget i Elnesvågen.
Hegre som koser seg i solen – Bud havn i februar-24. Str. 30×30 med ramme og passepartout.
Nytt trykk som nylig er ferdig, og har et opplag på 10 stk. Om du der interesert, ta gjerne kontakt, så viser jeg deg flere varianter av trykket.
Under ser du grafiske trykk i de teknikkene jeg liker å arbeide med. Alle er laget av meg.
Linosnitt
Tresnitt
Etsing
Kollografi
Fotogravyr
Akvarell
The Edinburgh Etch – Beste etse løsning for kobber
En løsning av jernklorid krystaller er det beste etse midlet, med den mest nøyaktige biten for kobberplater. Det avgir ikke giftige damper, selv om det tillater fine linjer og kontrollert bitt tar det lang tid å etse dype områder. Når kobberplater etses i jernklorid, bygger det seg opp sedimenter i de bitte områdene. Hvis de krystallinske restene ikke fjernes, hindrer det platen i å etse ytterligere. Det anbefales å plassere platene med forsiden ned i etsebadet.
Sitronsyre er et tilsetningsstoff til jernklorid som er i stand til å løse opp sedimentet etter hvert som det produseres. Da er det mulig å legge plater med forsiden opp i etsebrettet. I tillegg fremskynder en sitronsyre løsning blandet med en jernkloridløsning biten av jern. Denne nye typen mordant (beisemiddel) kalles The Edinburgh Etch, Ref:https://www.joopstoop.com/en/blog/edinburgh-etch-n5
LØSNINGENS FRISKHET
Edinburgh Etch-løsningen er langvarig, og om den brukes daglig eller av og til, forblir den aktiv i flere år. Friskheten til jernkloridløsningen kan enkelt testes: dypp en stripe hvitt papir i karet for å vurdere fargen: en fersk Edinburgh Etch-løsning har en lys oransje farge. En brukt løsning blir grønn. Løsningen får en mørk svart/grønn olivenfarge, og en tykkere konsistens ved behov for avhending og utskifting.
NØYTRALISERING OG AVHENDING
Den ideelle måten å kaste brukte etseløsninger på er å ta dem til et kjemikalieavfallsselskap. Hvis en jernklorid- eller Edinburgh Etch-løsning er blitt skikkelig nøytralisert med et egnet middel som natriumkarbonat, og sterkt fortynnet, kan det sykles ned i avløpet.
For å nøytralisere en Edinburgh Etch- eller jernkloridløsning, tilsett gradvis en sterk natriumkarbonatløsning. I en ufarlig brusreaksjon produseres karbondioksid, la dette sette seg før du tilsetter mer natriumkarbonat. Når løsningen ikke lenger bruser når soda tilsettes, er nøytraliseringen fullført.
The Edinburgh Etch – oppskrift
The Edinburgh Etch gjorde sin offisielle debut i Printmaking Today Vol.6, No.3. i 1997, og det var Friedhard Kiekeben, kunstner og forsker ved Edinburgh Printmakers Workshop som oppfant denne mordant for å etse kopper plater. https://www.polymetaal.nl/beguin/mape/edinburgh_etch.htm
Løsningen fungerer best rundt 35 – 40 Baume. Du trenger et Hydrometer for å måle dette, jeg kjøpte mitt hos Intaglio Printmaker i London.(https://intaglioprintmaker.com/)
EDINBURGH ETCH – INGREDIENSER
Sitronsyre (vannfri) er tilgjengelig som et fint pulver. Jernklorid er tilgjengelig som gule granuler eller som en løsning av 43°Bé (baumé) også merket 40%. Ved bruk av granulat, løs 1 kg jernklorid i 500 ml vann. Tettheten av jern kan måles med et hydrometer (43°Bé betyr 1,42g/cm3).
Løs alltid opp jerngranulatet ute med øyevern, og hansker siden prosessen skaper klordamp!
Oppskriften:
4 deler jernkloridløsning + 1 del sitronsyreløsning = Edinburgh Etch.
4 liter jernkloridløsning + 1 liter varmt vann blandet med 300gr sitronsyrepulver.
fyll opp sitronsyreløsningen ved å bruke forholdet mellom 3 deler vann og 1 del pulver. Fyll en bøtte med 1 liter varmt vann. Tilsett gradvis 300 ml sitronsyrepulver. Rør kontinuerlig. Edinburgh Etch fungerer best under varme forhold (fra 18 til 30 grader C). En varmere temperatur forbedrer etsetiden og reaksjonsevnen til beisemidlet (Mordant’en). Under etsing bør Edinburgh Etch-brett eller tanker dekkes for å forhindre fordampning. Når de ikke er i bruk, bør etseløsninger oppbevares i beholdere. Ref:https://www.joopstoop.com/en/blog/edinburgh-etch-n5
Min første test av flytende nyinkjøpt jernklorid
.Før jeg tar i bruk jernkloriden gjør jeg en test for å få rett Baume.
Dette gjør jeg for å skaffe meg referanseverdier på hvor lenge jeg bør etse. Dette er den første testen, senere må jeg teste en plate med Aquatint, for å finne test tidene på tonale verdier. En bør alltid vite hvordan egen Jernklorid etser, ingen løsninger er helt like.
Selv bruker jeg The Edinburgh Etch, noe som gjør at jeg kan etse flatt, og med motivet opp. En løsning av jernklorid krystaller er det beste etse midlet med den mest nøyaktige biten for kobberplater. Det avgis ikke giftige damper, men selv om det tillater fine linjer og kontrollert bitt, tar det lang tid å etse dype områder.
Sitronsyre er et tilsetningsstoff til jernklorid som er i stand til å løse opp sedimentet etter hvert som det produseres.
Da er det mulig å legge plater med forsiden opp i etsebrettet.
I tillegg fremskynder en sitronsyre løsning blandet med en jernkloridløsning, biten av jern, det tar kortere tid..
Under selve testen valgt jeg å teste med en myk grunn som jeg bruker (B.I.G. = Baldwin Ink Ground). Selve etsingtesten begynte med en starttid på 20min – og platen ble sjekket mellom hver runde med etsting. Følgende etsinger ble gjort; 20min+15min+15min+20min = 70 min. Det jeg lærte var at dette ble i lengste laget, og at jeg kunne ha klart meg med ca. 35 – 45min totalt i etse tid. Bildet under er det endelige resultatet
Et godt utgangspunkt selv om resultatet ikke ble helt optimalt, læring i alt.
Neste testoppgave blir å lage en plate hvor jeg dekker til deler av platen etter hver etseperiode, da finner jeg ut de enkelte dybdene på linjene som er etset, tar et trykk av dette ,og bruker dette for fremtidige referanse.
Baldwins Ink Ground – B.I.G.
Det finnes ulike alternativer til den tradisjonelle etsegrunn. De annonseres som et tryggere alternativ, noe de utvilsomt også er. Lascaux har bl.a. soft og hard resist grunn, samt at det finnes oppskrifter på nett, på ulike varianter av akrylgrunner.
Nå har ikke jeg prøvd noen av disse ennå, siden jeg ble kjent med B.I.G. på et tidlig tidspunkt når jeg begynte å undersøke hvilken grunn som kunne brukes som var fri for giftige stoffer.
Mange har latt være å prøve andre alternative etsegrunner på grunn av kvalitet og praktisk bruk, og derfor foretrekker de å fortsette med det pålitelige systemet de kjenner. Visste du at en tradisjonell etsegrunn inneholder arsen, bly, kvikksølv og mange andre giftige elementer som du ikke bare puster inn, men også absorberer gjennom huden din?
Med ‘BIG’ føler jeg at jeg ikke bare har fått et ikke-giftig alternativ, men også en grunn som er langt mer allsidig. Her har jeg en softgrunn og hardgrunn i et og samme produkt.
Hovedbestanddelen er et blekk, som lar trykkerimaskinen eksperimentere med mange forskjellige effekter på etseplaten. Teknikker som spenner fra myk og hard grunn, fotoetsing, marmorering, relieffetsing, sandpapirakvatint, sukkerløft og kaffeløft er noen av alternativene som kan utforskes.
BIG har blitt brukt ved School of Art ved University of Aberystwyth siden 2002 og har blitt tatt i bruk i mange andre private og pedagogiske trykkverksteder rundt om i verden. Trefeglwys Print Studio tilbyr kurs som dekker alle teknikkene som kan oppnås med Big. Hvis du vil vite mer om denne spennende grunnen, eller har lyst til å prøve den, kan du kontakte Andrew Baldwin her; atb@aber.ac.uk under ligger et par videoer om hvardan bruke B.I.G..